Liczba osób
  • 1 osoba
  • 2 osoby
  • 3 osoby

Standardy ochrony osób małoletnich

Standardy ochrony osób małoletnich w Hotelu Europejskim w Krakowie sp. z o.o.

I. Postanowienia wstępne
1. 1. Mając na uwadze konieczność zapewnienia osobom małoletnim należytej ochrony w trakcie ich
pobytu w Hotelu Europejskim w Krakowie wprowadzone zostają niniejsze „Standardy ochrony
osób małoletnich , zwane dalej Standardami.
2. 2. Ilekroć w Standardach jest mowa o:
a) Hotel Europejski – rozumie się przez to spółkę Hotel Europejski Sp. z o.o. 31-034 Kraków ul.
Lubicz 5, zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorców KRS pod numerem 0000580155,
b) Hotelu – rozumie się przez to Hotel Europejski w Krakowie ,
c) Dyrektorze Hotelu – rozumie się przez to osobę zarządzającą Hotelem prezesem, wiceprezesem
lub inną wskazana osobą , choćby tylko przejściowo, np. w ramach zastępstwa,
d) pracowniku Hotelu – rozumie się przez to osobę wchodzącą w skład personelu Hotelu,
niezależnie od podstawy prawnej wykonywania przez nią prac w Hotelu,
e) małoletnim – rozumie się przez to osobę, która nie ukończyła 18 roku życia.
3. 3. Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze Standardów należy pamiętać, że mogą
one stanowić niedogodność dla Gości hotelowych, w związku z czym należy wykazywać
zrozumienie dla reakcji Gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i
prawną, przeprowadzania w Hotelu przedmiotowych procedur. Reakcja Gościa hotelowego nie
może jednak stanowić powodu do odstąpienia od procedur.
4. 4. Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować z zachowaniem zasady
proporcjonalności względem zaistniałej sytuacji i w sposób racjonalny.
5. 5. Pracownicy Hotelu powinni w kontaktach z małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju
emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy małoletni jest osobą niepełnosprawną
lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wówczas także tę okoliczność.
II. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między pracownikami Hotelu a małoletnim, a w
szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
1. 1. Hotel Europejski będzie dokładać starań, by pracownicy Hotelu mogący mieć kontakt z
małoletnimi, przebywającymi w Hotelu, mieli świadomość ciążących na nich w tym zakresie
obowiązków, a także by potrafili zadbać o bezpieczne relacje pomiędzy nimi a małoletnimi.
2. 2. Pracownik Hotelu nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w Hotelu w
pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego
samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności
zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej, nadzór
kamer monitoringu lub tak zaplanować obowiązki służbowe, aby móc do nich powrócić, gdy tego
rodzaju sytuacja już minie.
3. 3. Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Hotelu a małoletnim, przebywającym w Hotelu,
nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika
Hotelu.
III. Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji do osoby
dorosłej, z którą przebywa w Hotelu
1. 1. Identyfikacji małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu, dokonują
pracownicy hotelowej recepcji. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów
małoletniego oraz osoby dorosłej, z którą przebywa on w Hotelu, a w razie ich braku, na
podstawie rozmowy z dorosłym oraz z małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani
opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić tę osobę o udowodnienie, np. poprzez
okazanie stosownego dokumentu, zgody rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez
małoletniego pod opieką wspomnianego dorosłego.

2. 2. Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w ust. 1 pracownik recepcji nabierze
jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa
on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić Dyrektora Hotelu. Małoletni, jak i
osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Hotelu.
3. 3. W trakcie rozmowy z małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by małoletni miał
możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z
którym małoletni przebywa w Hotelu, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane małoletniemu.
Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z małoletnim lub wywiera na niego presję,
choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia
na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy
dodatkowo drugiego pracownika Hotelu.
IV. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro
małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone
1. 1. Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie
Hotelu jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Hotelu jest zobowiązany, w reakcji na
powyższe, do podjęcia adekwatnych działań.
2. 2. Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy
pracownik Hotelu zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego,
gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam
poinformował o krzywdzeniu.
3. 3. Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o
zaistniałej sytuacji Dyrektora Hotelu, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować
zbędne opóźnienie, na powiadomieniu przełożonego lub policji.
4. 4. Jeśli od pracownika Hotelu można tego w danej sytuacji oczekiwać, może on podjąć również
bezpośrednie działania mające na celu zastopowanie krzywdzenia, uwzględniając jednakże, by
taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, małoletniego, ani też osób postronnych.
Osobą postronną w rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca
krzywdzenia. Działania pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa, w
szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania
obywatelskiego.
5.
V. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
6. 1. Po powiadomieniu przez pracowników Hotelu w sytuacjach przewidzianych w niniejszych
Standardach Dyrektor Hotelu jest zobowiązany do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone
okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.
7. 2. W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany
każdy pracownik Hotelu.
8. 3. Po powiadomieniu policji pracownicy Hotelu powinni zadbać, by małoletni oraz osoba dorosła,
która mogła popełnić przestępstwo, nie oddalili się z Hotelu przed przybyciem funkcjonariuszy
policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu (np.
zabezpieczenie nagrań z kamer monitoringu).
9. 4. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Hotelu jest zobowiązany także rozważyć możliwość
zawiadomienia sądu opiekuńczego (tzw. zawiadomienie w ramach obowiązku obywatelskiego).
10.
VI. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Hotelu do
stosowania Standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz
sposób dokumentowania tej czynności
11. 1. Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie pracowników Hotelu do stosowania Standardów
jest Prezes lub vice prezes Hotelu,
12. 2. Pracownicy Hotelu będą mieli możliwość podnoszenia swych kompetencji związanych z
zadaniami wynikającymi ze Standardów w ramach aktualizacji przepisów i na postawie
dotychczasowej praktyki .

13.
VII. Postanowienia końcowe
14. 1. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich
dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z
przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
15. 2. Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.he.pl, a także zostaną
wywieszone w widocznym miejscu w recepcjach hotelowych, w wersji zupełnej oraz skróconej,
przeznaczonej dla małoletnich.
16. 3. Standardy wchodzą w życie z dniem 1.07. 2024 roku.

Z poważaniem
................Dyrekcja..................

W uproszczeniu hotelarze mają stanowić rodzaj systemu wczesnego ostrzegania w sytuacji, gdy w ich
obiekcie pojawia się osoba, która nie jest opiekunem dziecka, ani nie jest przez takiego opiekuna
upoważniona do opieki nad dzieckiem. Ma to pomóc zapobiegać przede wszystkim przestępstwom
pedofilskim i porwaniom, niejednokrotnie zdarzało się bowiem, że sprawcy zatrzymywali się z dzieckiem
na noc w hotelach, czy innych miejscach świadczących podobne usługi.

Szkolna wycieczka bez opiekunów? Więcej formalności, mniej chętnych>>

Recepcjonista sprawdzi dokumenty
Od 15 sierpnia 2024 r. obowiązują przepisy, nakazujące różnym podmiotom - w tym także świadczącym
usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzącym inne miejsca zakwaterowania zbiorowego -
wdrożyć standardy ochrony małoletnich. Nowe obowiązki nałożyła ustawa z 13 lipca 2023 r. o zmianie
ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, której projekt wnieśli posłowie
Suwerennej Polski po tragicznej śmierci ośmioletniego Kamila z Częstochowy (stąd funkcjonujące w
mediach określenie „lex Kamilek”).

W przypadku miejsc, w których świadczone są usługi noclegowe, standardy skupiają się przede
wszystkim na sprawdzaniu, kim dla dziecka jest dorosły, z którym nocuje ono w pokoju, z czym wiąże się
procedurą identyfikacji dziecka w recepcji. Według wytycznych stworzonych przez Ministerstwo
Sprawiedliwości, na potrzeby identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w
obiekcie, należy:
Poprosić o dokument tożsamości dziecka (dowód osobisty) lub inny dokument potwierdzający dane
dziecka. Przykładowe inne dokumenty mogące posłużyć identyfikacji to: legitymacja szkolna, aplikacja
MObywatel, Internetowe Konto Pacjenta.
W przypadku braku dokumentu tożsamości lub odmowy jego okazania, należy poprosić o podanie danych
dziecka (np. imię, nazwisko, adres, datę urodzenia) przez zarówno osobę dorosłą oraz dziecko.
Dodatkowo należy zapytać zarówno osobę dorosłą jak i dziecko o relację między nimi.
Jeżeli osoba dorosła nie jest opiekunem dziecka, powinna zostać poproszona o okazanie stosownego
dokumentu np. zgody rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem. Może to być zgoda sporządzona
w formie pisemnej z podpisem urzędowo poświadczonym przez notariusza lub zgoda podpisana przez
rodzica dziecka, w której będą wpisane dane dziecka, adres jego zamieszkania, telefon do rodzica i numer

dokumentu tożsamości/numer PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad dzieckiem. Jeśli osoba
dorosła nie posiada żadnego z ww. dokumentów, należy poprosić ją o wypełnienie stosownego
oświadczenia, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez obiekt turystyczny. Oświadczenie powinno
zawierać dane dziecka i dane dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze wskazaniem relacji jaka
występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani
opiekunem dziecka, powinna oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie wyrazili zgodę na opiekę nad
dzieckiem.
W przypadku gdy osoba dorosła, w której towarzystwie przebywa dziecko, odmówi okazania dokumentu
dziecka i/lub wskazania relacji między nimi należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu
bezpieczeństwa dzieciom korzystającym z [Obiektu/Hotelu/Sieci] i że zgodnie z przepisami ustawy z dnia
13 maja 2016 roku pracownicy obiektu mają obowiązek ustalić, czy dziecko jest bezpieczne. Po
wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że
dziecko jest pod dobrą opieką.
Czytaj też w LEX: Pozyskiwanie, przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych w związku z
ochroną małoletnich – problemy ze stosowaniem nowych regulacji >

Pracownik hotelu zgłosi alarmujące sygnały
Nie jest do końca jasne, co stanie się, gdy we wspomnianym wyżej oświadczeniu, dorosły zwyczajnie
skłamie, że jest np. wujkiem dziecka lub nianią, której rodzice powierzyli opiekę nad swoją pociechą.
Wytyczne odnoszą się jedynie do sytuacji, gdy rozmowa z gościem nie rozwieje wątpliwości pracownika
hotelu i będzie on dalej podejrzewał, że coś jest nie tak. W takiej sytuacji ma on:
Dyskretnie powiadomić przełożonego i pracowników ochrony (przebywają oni w tym czasie na terenie
obiektu), w taki sposób aby nie wzbudzać podejrzeń (można np. powołać się na konieczność skorzystania
ze sprzętów na zapleczu recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z dzieckiem w holu,
restauracji lub innym miejscu);
Od momentu, kiedy pojawią się pierwsze wątpliwości, pracownik obiektu turystycznego powinien być
uważny zarówno na dziecko, jak i osobę dorosłą, a o ile to możliwe starać się, by nie pozostali sami.
Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, przejmuje rozmowę z osobą dorosłą w celu uzyskania
dalszych wyjaśnień.
W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub o popełnieniu czynu na szkodę dziecka,
przełożony zawiadamia o tym fakcie policję.
W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest
zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje
decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.

Sprawdź też w LEX: Czy w aktach osobowych pracownika powinno znaleźć się oświadczenie o
zapoznaniu się i zobowiązanie do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich? >

Wytyczne uczulają na nietypowe sytuacje również innych pracowników - nie tylko recepcjonistę. Każdy
pracownik będący świadkiem nietypowej sytuacji, ma zawiadomić o tym przełożonego. Resort
sprawiedliwości wskazuje, że ujawnienie krzywdzenia może nastąpić w następujący sposób:
dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia,
pracownik zaobserwował krzywdzenie,
dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie
i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na
krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
Standardy nakazują w takiej sytuacji - oprócz zawiadomienia policji - zadbanie o bezpieczeństwa dziecka
oraz zabezpieczenie dowodów przeciwko sprawcy (śladów biologicznych, nagrań z monitoringu) i
przekazanie je policji lub prokuratorowi.

Krzysztof Szadurski, hotelarz, prawnik, wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, mówi
serwisowi Prawo.pl, że hotelarze zostali przeszkoleni w tym zakresie i wdrożą standardy. Wskazuje
natomiast, że przepisy mogą okazać się niezbyt skuteczne, bo pracownik recepcji nie ma żadnych
narzędzi do tego, by zweryfikować, czy oświadczenie gościa o relacjach, jakie go łączą z dzieckiem jest
prawdziwe. - Możemy tylko grzecznie pytać dorosłego, czy zechce nam ujawnić te informacje. Ustawa
nie daje nam żadnych skutecznych narzędzi w tym zakresie, tylko nakłada obowiązek. I go wypełniamy,
zadając pytanie - podkreśla. Wskazuje, że izba rekomenduje hotelom przystosowanie kart rejestracyjnych
tak, by obok miejsca na dane dorosłego gościa, zgód wynikających z RODO, było miejsce na wpisanie
danych dotyczących podróżującego z nim małoletniego. Podkreśla przy tym, że pracownik hotelu
niewiele zdziała, gdy gość nie będzie chciał podać informacji - w takiej sytuacji izba zaleca
obserwowanie, czy z dzieckiem nie dzieje się nic złego.
Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/prawo/standardy-ochrony-maloletnich-a-najem-krotkoterminowy,528745.html

Zauważona duża ilość alkoholu albo narkotykiw pokoju/domku, w którym osoba dorosłazameldowała się
z dzieckiem.W pokoju/domku, w którym osoba dorosłazameldowała się tylko z
dzieckiem/dziećmi,znajdują się prezerwatywy etc. zostawione wwidocznym miejscu.Załącznik nr 2:
Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas identyfikacjiPodczas rozmowy z osobą
dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmymi cierpliwym.Na początku rozmowy warto
poinformować osobę dorosłą, że wHotel Oliwski Sp. Z o.o.obowiązująprocedury ochrony dzieci i w
związku z tym pracownik może zadać dodatkowe pytania w celu weryfikacjidanych dziecka lub relacji
łączącej go z dorosłym.Mogą zaistnieć sytuacje, w których osoba dorosła będzie czuła się niekomfortowo,
wyrazi swój sprzeciw alboniezadowolenie. NIE MUSI to oznaczać, że jest ona potencjalnym
przestępcą.Przykład rozmowy z klientem:«W naszym obiekcie/hotelu obowiązują procedury ochrony
dzieci, w związku z tym, w momencie rejestracjiprosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości
wszystkich osób będących gośćmi. Czy dziecko ma przysobie dokument tożsamości?» (legitymacja,
paszport, inne).Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba
dorosła jestprawnym opiekunem dziecka, możemy zadać poniższe pytania, które pomogą określić
sytuację: Jak nazywa się dziecko, ile ma lat? Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem dziecka? lub Czy
dziecko jest z Panem/ Panią spokrewnione?Czy ma Pan/Pani dokument uprawniający do sprawowania
opieki nad dzieckiem? Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od opiekunów dziecka, że przebywa ono pod
Pana/Pani opieką? Czy ma Pan/Pani telefon do opiekunów dziecka, żebyśmy mogli to potwierdzić? W
jakim celu podróżuje Pan/Pani z dzieckiem?Przykładowa rozmowa z dzieckiem: Jak się nazywasz, ile
masz lat? Gdzie mieszkasz? Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz? Czy znacie
się dobrze z tym Panem/Panią? Gdzie sątwoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować-czy masz
do nich numer telefonu?Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać z
dzieckiem. Jeżeli dorosłyutrudnia kontakt z dzieckiem, możemy podkreślić, że w sytuacji, kiedy
niemożliwe jest ustalenie tożsamościdziecka, będziemy musieli zawiadomić policję.

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij